Het was een middagje wel. Wat begon als een ‘eenvoudige’ regiobijeenkomst tussen wat mensen met een ‘maak’-affiniteit, werd een feest der herkenning voor alle kartrekkers van ontdeklabs in de hele regio. Maar dat was nog niet eens het toppunt!!
Richard, Ben en Henny nodigden alle kartrekkers van ontdeklabs uit Noordoost Brabant uit voor een overleg. Hier werd gretig gebruik van gemaakt. En zo was het dat we gisteren in het Ixperium Oss bij elkaar zaten om te praten over de toekomst van ontdeklabs.
De gastvrouw en gastheren opende de dag met een voorwoord. Ze waren kort, maar duidelijk van stof. Het doel van de ontdeklabs moet scherper. De impact moet groter. Het netwerk moet steviger en de onderlinge samenwerking .. nou, daarvoor zijn we hier. Laat de kruisbestuiving beginnen.
In drie groepen gingen we uiteen. Na elke twintig minuten wisselden we van gesprekstafel. Wat is er nodig op het gebied van:
- Inhoud en begeleiding
- Organisatie en financiering
- Marketing
Het bleek soms lastig om de ware innovatie die nodig is, bij onszelf te zoeken. Veelal bleven we hangen in het bevestigen van de beren die we allen intussen op de weg gevonden hadden. “Was iedereen maar zo enthousiast over techniek als wij.. ” Gelukkig konden onze gespreksleiders dit doemdenken wel in de kiem smoren.
Want de werkelijke vraag kwam die middag langzaam maar zeker steeds meer en meer boven tafel. Waarom is het zo hard werken om techniek en maakonderwijs bij iedereen op het vizier te krijgen? Sinds wanneer is het leren van een ambacht zo’n zorgenkindje geworden? En de onderliggende emotie hierbij was telkens: zijn onze ontdeklabs dan enkel maar druppels op een gloeiende plaat?
We weigeren te geloven dat zo is. En Richard, Ben en Henny wisten door hun jarenlange ervaring op dit gebied ook wel beter. Natuurlijk is het doel van elk ontdeklab om een flinke deuk te slaan in het curriculum van elke school hier in de regio. Een ontdeklab zou gewoonweg niet nodig moeten zijn. Kun je op dit stukje van de wereldbol nog leven zonder techniek? Als we kinderen voorbereiden op hun leven op dit stukje wereldbol, is dat wat we als scholen nu aanbieden dan wel het juiste? Is leren omgaan met techniek tegenwoordig niet gewoonweg een basisvaardigheid? Zolang kiezen voor een ambacht niet standaard een serieuze optie is voor kinderen die een keuze te maken hebben, blijven de ontdeklabs nodig. Hier waren zij heel ferm en duidelijk over.
En dit waren niet alleen mooie woorden. Dat ze het meenden werd op datzelfde moment voor iedereen erg duidelijk gemaakt. Want terwijl Richard van Ommen bovenstaande mening uiteen aan het zetten was, rolde Ben op een karretje een flinke stapel aan dozen binnen. Onder een doek verstopt weliswaar, want Richard was nog niet klaar met zijn verhaal. Alsof ze erop geoefend hadden wist het drietal de spanning op te blijven voeren. Waarna in een gracieuze beweging het doek van de dozen werd getrokken. Elk ontdeklab is nu trotse eigenaar van een Bionics4Education van Festo.
Dit was natuurlijk een cadeau. Maar Richard wist heel goed uiteen te zetten dat het ook de toon zet van hoe serieus het wat we doen nu werkelijk is. “Er is veel werk aan de winkel en jullie moeten het doen. Maar niet zonder ons, het netwerk van scholen en bedrijven wat zo hard nodig is en blijft.”
Voor ons bleef het daar niet bij
Terwijl Frank en Gert-Jan van Stooom zichzelf zaten te verlekkeren over de inhoud van de zojuist ontvangen lesdoos, nam Ben het woord. Er was immers nog een belangrijke bekendmaking te maken. Ieder ontdeklab was immers gevraagd om een heuse wens in te dienen. Onze eigen Tessa (die er helaas niet bij kon zijn, zul je altijd zien) had onze wens al een hele poos geleden ingediend. En – eerlijkheidshalve – hadden wij – als beginnend ontdeklabje – niet gedacht hier ook maar enige kans op te maken.
U raadt het al. Toen Ben als een ware showmaster ‘..en de winnaar is..’ begon uit te spreken en onze kant op keek, werden we toch een beetje onrustig van binnen. Springen en juichen was ietwat ongepast in dat gezelschap, dus we hielden ons in, maar toen iedereen even niet keek hebben we, Frank en Gert-Jan, er toch een klein dansje op gewaagd.
Wat hebben we gewonnen? Een volledig elektrische en pneumatische – in bouwklare elementen gemaakte – knikkerbaan. Op maat gemaakt voor in het STOOOMlab Stadion in Oss. Kinderen vanaf groep 7 tot en met de klas 4 van het VO kunnen tijdens een bezoek aan stoom deze knikkerbaan zelf ontwerpen en vormgeven. Daarmee maken zij kennis met elektrische schakelingen (stroomkringen, relais, magneten) en pneumatiek. U snapt dat wij er erg blij mee zijn.
Maar bovenal was het vooral een kers op de taart. Deze prijs laat ons beseffen dat ‘hoe jong STOOOM nog is, we toch al echt meedoen met alle andere grote jongens in Noord-Oost Brabant.’!! Het harde werken van het SteamTeam wordt gezien. En dat is voor ons een vreselijk belangrijke mijlpaal!!!
Het SteamTeam