Op stooom in het STOOOMLAB 

Samen met Adri namen wij een kijkje bij het Stooomlab. Dank voor fijne ontvangst!

Een plaats waar je op andere manieren kunt leren leren. Een plek waar juist technische vaardigheden vorm krijgen door programmeren, zagen met een laserzaag of door het maken van een Celfie. (Bijvoorbeeld één haar vergelijken onder de microscoop met een haar van een klasgenoot.) Hier met zicht op het stadion zit de bruisende plek verstopt: Stooomlab. Dit is één van de twee labs, inmiddels is er vanwege het succes zelfs een tweede gerealiseerd in de Muzelinck. Een samenwerking tussen diverse partners heeft dit mogelijk gemaakt, durven investeren in de leerlingen in de toekomst en in de praktijk. De aanschaf van materialen, inrichting van het lokaal, bekostiging van het personeel gebeuren nu door de partners en deels wat sponsoring. Een keuze omdat zij het belang zien van het aanbieden van deze technische vaardigheden. De ruimte in het onderwijs om te experimenteren met het aanleren van technische vaardigheden is beperkt, het is bekend hoeveel druk er al zit binnen het onderwijs. Alleen ondertussen gaat de tijd vooruit en worden technische vaardigheden steeds belangrijker. Toch is de inzet hierop van belang. Het aanleren van technische vaardigheden en inzicht kunnen een basis zijn om later te kiezen voor een technisch beroep of studierichting. Sommige technische bedrijven hebben al oog voor STOOOM. Uiteraard zou het mooi zijn als er nog meer kan worden samengewerkt met het Osse bedrijfsleven/ de Osse gemeenschap. Want als technische vaardigheden daadwerkelijk een deel uit gaan maken van het curriculum, zal er wel een inhaalslag gemaakt moeten worden. Mooi om zo eens binnen te kijken wat hier in Oss al gebeurd. Een plek waarin zowel docenten als leerlingen de kans krijgen om al bezig te zijn met het aanleren van technische vaardigheden. Ook op elk vakgebied op school is het mogelijk om deze met technische vaardigheden te verbinden, niet als doel maar mede als middel. Om leren zo leuker uitdagender te maken.

Iedere leerling/mens neemt op diverse manieren informatie op. Door het aanbieden van de lesstof op de verschillende manieren krijgen meer leerlingen een kans. Zo gaat het hier om technische vaardigheden bij het Stooomlab, doen door kijken en leren door doen. Tekst is ondersteunend bij de opdrachten, waardoor ook juist de leerlingen die moeite hebben met taal hier goed uit de voeten kunnen. Door de samenwerking van de partners die grote scholengroepen vertegenwoordigen, kunnen vrijwel alle basisscholen gratis op bezoek bij deze ontdek- en leerplek. Ook is er een uitleen van STOOOM-koffers. De inschrijving loopt via de Muzelinck. Ook spelen er al diverse ideeën om gericht per vakgroep leraren bijeen te laten komen, om zo toegespitst op je vakgroep tips/ideeën/advies te krijgen hoe je zelf aan de slag kan met technische vaardigheden. Stooom is een bruisende plek om te leren. Maar vooral als je eenmaal op stoom bent, het zelf te doen en door te geven. Inspirerend voor het onderwijs, en misschien juist een mooie plek om leerlingen de eerste kennismaking te laten hebben met technische vaardigheden en misschien wel met jouw bedrijf?

Nieuwsgierig? Neem een kijkje op www.stooom.nl

Bron: https://makemydayjob.wordpress.com/portfolio/schrijfsels/?fbclid=IwAR2FVEjtDhZX6COfUPaSiq903ygyNV__Qz7kXpX0qbpH78EtqIcI3Qn4Fgk